God resultatutvikling for Budstikka i 2010
Budstikka.Media oppnådde et godt resultat for 2010. Driftsresultatet ble 27,0 mill kroner, som er en økning på 16,3 mill. kroner (152 %) fra 2009. Det gir en driftsmargin på 14,4 %. Resultat før skatt ble 39,3 mill. kroner. Det er en økning på 9,0 mill. kroner (29 %) fra fjoråret.
Driftsinntektene ble 187,2 mill, som er en økning på 12,7 mill kroner (+7,2 %) fra 2009. Driftskostnadene ble 160,2 mill, som er en nedgang på 2,2 % fra fjoråret. Det er inntektsført en reduksjon i lønnskostnadene på 3,9 mill. kroner i forbindelse med avvikling av gammel AFP-ordning.
Reklameinntektene utgjorde i 2010 112,0 mill. kroner, som er en økning på 2,2 mill. kroner (+2,0 %) fra 2009. Den negative utviklingen i reklamemarkedet snudde i mai, og vi oppnådde en vekst i reklameinntektene på 7,8 % fra juni og ut året.
Budstikka fikk et registrert opplag på 26.230 eksemplarer i 2010, som er en nedgang på 944 eksemplarer. Opplagsnedgangen for året ble noe mindre enn for 2008 og 2009.
Antall daglige brukere på budstikka.no økte betydelig i 2010. Vi gikk ut av året med 20.100 daglige brukere pr. dag, en økning på 35 % sammenlignet med forrige årsskifte.
Konsernresultatet inkluderer Tjenestetorget AS, hvor Budstikka kjøpte 66,7 % av aksjene i 1. tertial 2010. Tjenestetorget AS oppnådde en omsetning på 8,3 mill. kroner med et driftsresultat på 1,3 mill. kroner i 2010. Det er en vesentlig resultatforbedring fra 2009.
Selskapet har besluttet å erverve de to fulldistribuerte gratisavisene Askeravisen og Bærumsavisen med virkning fra 15.2.2011. Gjennom de to produktene vil vi nå alle husstander i Asker og Bærum en gang pr. uke.
Ytterligere informasjon fås ved henvendelse til administrerende direktør Terje Tandberg, mobil 911 05 204.